Lediga jobb Strängnäs kommun, Jobbtorg Strängnäs i Strängnäs

Se alla lediga jobb från Strängnäs kommun, Jobbtorg Strängnäs i Strängnäs. Genom att välja ett specifikt yrke kan du även välja att se alla lediga jobb i Strängnäs som finns inom det yrket.

Arbetsmarknadscoach, Jobbtorg

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 36 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utman... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 36 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Jobbtorg består av tre enheter: Jobbtorg Myndighet, Planering&Uppf;öljning och Stöd&Insats;. Denna tjänst finns på Jobbtorg Stöd&Insats; som är en del av socialkontoret som möter personer som söker stöttning ut i arbete eller studier och får hjälp med sin boende- och/eller ekonomiska situation. Enheten har också ansvar för bland annat bosättning enligt bosättningslagen, integrationsfrågor och kontakt med ungdomar inom kommunernas aktivitetsanasvar. Uppdraget som arbetsmarknadscoach handlar främst om att träffa personer, enskilt eller i aktivitet, för att stötta dem att göra en planering mot varaktigt arbete och boende.

Arbetet inom Jobbtorg vägleds av fyra viktiga principer:
• Ansvar - Människan vill och kan ta ansvar för sina egna val och handlingar
• Tillit - Vi väljer att lita på individens egna resurser, vilja och mod
• Varaktighet - Varaktigt arbete och varaktigt boende är alltid målet
• Individuellt - Individuella långsiktigt hållbara lösningar

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknadscoachen ska med sin kompetens vara med och utveckla en modern och proaktiv verksamhet som på ett kostnads- och tidseffektivt sätt stödjer kommunens utveckling och mål utifrån och arbetsmarknadsperspektiv.

Du arbetar tillsammans med andra arbetsmarknadscoacher, bostadssamordnare, integrationssamordnare, arbetsmarknadskoordinatorer och socialsekreterare. Du kommer också att ha en nära samverkan med kollegor från andra enheter i kommunen, men också andra myndigheter exempelvis Arbetsförmedlingen.

Jobbtorg har under 2019 digitaliserat ansökan för försörjningsstöd. I och med detta har resurser frigjorts för att arbeta med ett nytt arbetssätt för att stötta personer mot varaktigt arbete. Vi söker dig som vill vara med och fortsätta detta spännande arbete med oss utifrån Jobbtorg Stöd&Insats; serviceinriktade uppdrag.

Uppdrag och befogenheter i grunduppdraget arbetsmarknadscoach
• Arbetar i processen Stöd och Insats där arbetet sker utifrån Jobbtorgs gemensamma principer.
• Utveckling av insatser som leder till arbete.
• Planerar och tillhandahåller aktiviteter för att öka anställningsbarhet utifrån individuella behov.
• Ta ansvar för en eller flera delprocesser på enheten exempelvis aktiviteter mot arbete eller nybesök- och uppföljningsmöten.
• Samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag.

I arbetsuppgifterna ingår att dokumentera utifrån uppdraget, skapa grundläggande planeringar, hålla motiverande samtal, följa upp planeringar, planera och hålla i gruppverksamheter och individuella samtal. Det är viktigt att du har en vilja och förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation och utifrån gällande lagstiftning i kommunallagen och socialtjänstlagen.

Du som arbetsmarknadscoach är prestigelös, har hög egen integritet och har vilja och mod att pröva nya arbetssätt. Du behöver vara duktig på att kommunicera och ha förmågan att kunna ge god och bitvis svår återkoppling på ett konstruktivt och motiverande sätt både till enskilda deltagare, kollegor och till samverkanspartners. Du är med och utvecklar enhetens arbetssätt tillsammans med kollegorna och det är viktigt att du vill utvecklas i dina arbetsuppgifter tillsammans med Jobbtorg Strängnäs.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
• har en högskoleutbildning inom samhällsorienterat ämne/n exempelvis samhällsvetare, beteendevetare och statsvetare
• har adekvat utbildning inom coachande förhållningssätt.
• har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och/eller stöttat personer människor i utsatta situationer mot arbete och studier.
• har datorvana
• har goda kunskaper i svenska (för dokumentation)
• har god kunskap om utsatta människors situation i svenska samhället
• har förmågan att ge god som svår återkoppling till enskilda och samverkande parter.
• är en initiativtagande och driven person.
• är trygg i din roll.
• har genuint intresse och förståelse för målgruppens situation
• arbetar målinriktat
• är en flexibel person
• vill jobba mot enhetens mål
• är noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt
• vågar pröva nytt och vill utvecklas med verksamheten
• har B-körkort

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta med nyanlända personer i stöttning mot arbete med ett integrationssyfte.
• MI-utbildning.
• dokumentationsvana i journal, rapport eller likvärdigt.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och anpassning till Jobbtorg Strängnäs uppdrag och funktion där vi söker en bred kompetens för att matcha arbetsmarknadsstrategins målsättning och fokusområden.

Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna manliga sökande till den här tjänsten.

Urvalet sker löpande, välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid. Visa mindre

Socialsekreterare, Jobbtorg Myndighet

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande j... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

På Jobbtorg Strängnäs arbetar cirka 40 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus.

Vi på Jobbtorg är in i en spännande förändringsprocess som handlar om ett förändrat arbetssätt genom digitalisering av ekonomiskt bistånd för att kunna frigöra resurser så att ännu fler individer kommer ut i egen försörjning. Ekonomiskt bistånd hanteras på enheten Jobbtorg myndighet där även bistånd till boende, förmedlingsmedel, dödsboförvaltning samt budget- och skuldrådgivning ingår. Totalt är vi tre enheter på Jobbtorg tillsammans med Stöd och Insats samt Planering och uppföljning.

Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete. Hos oss får du ett nära chefsstöd, externa handledning och goda möjligheter till kompetensutveckling. I vårt arbete vägleds vi av fyra ledord:
• Ansvar
• Tillit
• Varaktighet
• Individuella lösningar

ARBETSUPPGIFTER
Vi utökar nu personalstyrkan på Jobbtorg Myndighet och söker tre socialsekreterare, varav vi erbjuder ett vikariat på drygt ett halvår och två tillsvidaretjänster. Alla tre uppdrag är på heltid.

Socialsekreteraren arbetar i stödprocessen Myndighet där utredning och beslut om ekonomiskt bistånd tillika ansökan om bostad handläggs. I socialsekreterarens uppdrag ingår att handlägga ansökan om ekonomiskt bistånd. Ansökan ska så långt som möjligt ske digitalt där granskning sker genom stickkontroller i det automatiserade flödet, medan akuta och komplexa ärenden handläggs manuellt. Att ge stöd till personer att ansöka digitalt på kommundator ingår i arbetsuppgifterna. Det ingår även att samverka med handläggare på andra enheter på socialkontoret samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag. Delta i utvecklingsarbetet av verksamhetsområdets e-tjänst och robotisering av försörjningsstödsprocessen samt arbeta i enlighet med Jobbtorgs vägledande principer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som

• har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har erfarenhet av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd
• har god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska
• har ett genuint intresse för uppdraget, ett gott bemötande och en god samverkansförmåga
• uppskattar ett högt tempo och har förmåga att hantera svåra situationer och socialt utsatta personer
• är självständig, noggrann och arbetar systematisk
• deltar i uppbyggnaden av en ny enhet genom ett positivt och kreativt förhållningssätt och har ett intresse för att utveckla den tekniska delen av handläggningen
• vågar pröva nytt och lär dig både genom dina misstag och framgångar.

Körkort är önskvärt.

Det är meriterande om du som söker har utbildning i Motiverande intervju. Det är dessutom meriterande om du har kunskap i verksamhetssystemet Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.

Välkommen med din ansökan idag, urval sker löpande.

ÖVRIGT
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Visa mindre

Socialsekrerterare, Jobbtorg Myndighet

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande j... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt – nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

På Jobbtorg Strängnäs arbetar cirka 40 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus. Vi på Jobbtorg är inne i en spännande förändringsprocess som handlar om förändrat arbetssätt ekonomiskt bistånd (FAS ekonomiskt bistånd). Vi håller på att arbeta fram ett förändrat arbetssätt genom digitalisering av ekonomiskt bistånd för att kunna frigöra resurser till att ännu fler individer kommer ut i egen försörjning. I dagsläget tittar vi på olika lösningar vilket innebär att förändringar kommer att ske både i organisationen och när det gäller arbetsuppgifter. Vi går en spännande tid till mötes och du som medarbetare är i allra högsta grad en del av denna resa fram till ett förändrat arbetssätt så att vi blir ännu bättre på det vi redan i dag är bra på!

ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreteraren arbetar i stödprocessen Myndighet där utredning och beslut om ekonomiskt bistånd tillika ansökan om bostad i form av socialt kontrakt handläggs. I socialsekreterarens uppdrag ingår att handlägga ansökan om ekonomiskt bistånd. Ansökan ska så långt som möjligt ske digitalt där granskning sker genom stickkontroller i det automatiserade flödet, medan akuta och komplexa ärenden handläggs manuellt. Att ge stöd till personer att ansöka digitalt på kommundator ingår i arbetsuppgifterna. Det ingår även att samverka med handläggare på andra enheter på socialkontoret samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag. Delta i utvecklingsarbetet av verksamhetsområdets e-tjänst och robotisering av försörjningsstödsprocessen samt arbeta i enlighet med Jobbtorgs vägledande principer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- har erfarenhet av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd
- har god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- har ett genuint intresse för uppdraget, ett gott bemötande och en god samverkansförmåga
- uppskattar ett högt tempo och har förmåga att hantera svåra situationer och socialt utsatta personer
- är självständig, noggrann och arbetar systematisk
- deltar i uppbyggnaden av en ny enhet genom ett positivt och kreativt förhållningssätt och har ett intresse för att utveckla den tekniska delen av handläggningen
- vågar pröva nytt och lär dig både genom dina misstag och framgångar

Körkort är önskvärt

Det är meriterande om du har
- Motiverande intervju (MI) utbildning
- Kunskap i verksamhetssystemet Treserva
- Kunskap kring automatisering/RPA, e-tjänst

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.

Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande.

ÖVRIGT
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Visa mindre

Boendesamordnare, Jobbtorg Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande j... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt – nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Jobbtorg består av tre enheter: Jobbtorg Myndighet, Planering och Uppföljning samt Stöd och Insats. Boendesamordnaren finns på Jobbtorg Stöd och Insats som möter personer som söker hjälp med sin boende- och/eller ekonomiska situation. Enheten har även ansvar för bland annat bosättning enligt bosättningslagen, integrationsfrågor och kontakt med ungdomar inom kommunala aktivitetsansvaret. De närmaste kollegorna är en boendesamordnare och två bostadssekreterare men på Jobbtorg som helhet arbetar fyrtio personer i olika uppdrag.

Arbetet inom Jobbtorg vägleds av fyra viktiga principer:
• Ansvar - Människan vill och kan ta ansvar för sina egna val och handlingar
• Tillit Vi väljer att lita på individens egna resurser, vilja och mod
• Varaktighet - Varaktigt arbete och varaktigt boende är alltid målet
• Individuellt - Individuella långsiktigt hållbara lösningar

Målet för vårt dagliga arbete är varaktigt boende och varaktigt arbete. Under 2019 har Jobbtorg digitaliserat ansökan för försörjningsstöd. I och med detta har resurser frigjorts för att arbeta med ett nytt arbetssätt för att stötta personer på ett mer långsiktigt hållbart sätt. Boendesamordnaren ska med sin kompetens vara med och fortsätta utveckla en modern och proaktiv verksamhet som på ett kostnads- och tidseffektivt sätt.

ARBETSUPPGIFTER
Som boendesamordnare är du en länk mellan socialkontoret och hyresvärden och hyresgästen. Socialkontoret, genom Jobbtorg Stöd och Insats, har en andrahandsuthyrning genom sociala kontrakt eller kommunkontrakt till personer i social utsatthet som inte själva kan hyra bostad samt till nyanlända enligt bosättningslagen.

Bostadssamordnare verkställer beslut som fattats avseende bostad på enheten och av Migrationsverket. Förhyrningen sker i ordinarie bostadsbestånd eller i socialkontorets egna boenden på bostadshotellet Brandsta och genomgångsboendet Husbyholm. Bostadssamordnaren ansvarar för kontraktsskrivning, daglig kontakt med hyresvärdar och hyresgäster och för hantering av enhetens hyresobjekt för sociala kontrakt och kommunkontrakt till nyanlända. I arbetsuppgifterna ingår administration såsom dokumentation, fakturahantering, felanmälningar och uppföljning av de kontrakt enheten ingått i. Arbetsdagen kan snabb behöva prioriteras om och det kan behövas att du som boendesamordnare praktiskt hjälper till vid exempelvis iordningsställande av lägenheter.

I rollen arbetar du arbetar i nära kontakt med hyresgäster och hyresvärdar. Du kommer också att ha en nära samverkan med kollegor från Jobbtorg och andra enheter i kommunen, men också andra myndigheter exempelvis Migrationsverket och Hyresnämnden. I uppdraget ingår att verka för att socialkontoret får tillgång till bostäder i ordinarie bostadsbestånd för andrahandsuthyrning. I denna tjänst ingår att ha ett särskilt ansvar för hyresvärdsnätverk tillsammans med enhetschef och att hantera och bosätta anvisningar enligt Bosättningslagen.

Vi söker dig som vill vara med och utveckla och förbättra enhetens arbetssätt tillsammans med kollegorna utifrån Jobbtorg Stöd och Insats serviceinriktade uppdrag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har en högskoleutbildning som jurist, statsvetare eller socionomexamen eller examen som bedöms likvärdig
- har erfarenhet av kommunalt bosättning och mottagande enligt bosättningslagen
- har erfarenhet av att arbete med nyanlända personer med ett integrationssyfte
- har erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation
- har god kunskap om gällande hyreslagstiftning och juridisk kompetens avseende kontraktsskrivning och uthyrning av lägenheter
- är flexibel och snabbt kan prioritera om din arbetsvardag
- har vana att dokumentera i journal, rapport eller likvärdigt
- har god kunskap om utsatta människors situation i svenska samhället
- har B-körkort.

Det är meriterande om du
- har särskild utbildning inom hyreslagstiftning, bosättningslagen
- har kunskap om Treserva
- har kunskap om Strängnäs hyresmarknad och hyresvärdar
- har erfarenhet av kommunal samverkan avseende bostäder
- har motiverande samtal (MI) utbildning
- är praktiskt lagd och har god grundfysik

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och anpassning till Jobbtorg Strängnäs uppdrag och funktion där vi söker en bred kompetens för att matcha vårt gemensamma mål om varaktigt arbete och varaktigt boende.

Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande.

ÖVRIGT
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Visa mindre

Arbetsmarknadscoach

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande j... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt – nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Jobbtorg består av tre enheter: Jobbtorg Myndighet, Planering& uppföljning och Stöd& insats. Denna tjänst finns på Jobbtorg Stöd& insats som har i uppdrag att stötta personer till varaktigt boende och varaktigt arbete för personer som söker hjälp med sin boende- och/eller ekonomiska situation. Enheten har också ansvar för bland annat bosättning enligt bosättningslagen, integrationsfrågor och kontakt med ungdomar inom kommunala aktivitetsanasvaret. Uppdraget som arbetsmarknadscoach handlar främst om att träffa personer, enskilt eller i aktivitet, för att stötta dem att göra en planering mot varaktigt arbete och boende.

Arbetet inom Jobbtorg vägleds av fyra viktiga principer:
• Ansvar - Människan vill och kan ta ansvar för sina egna val och handlingar
• Tillit – Vi väljer att lita på individens egna resurser, vilja och mod
• Varaktighet - Varaktigt arbete och varaktigt boende är alltid målet
• Individuellt - Individuella långsiktigt hållbara lösningar

Jobbtorg har det under senaste 2019 digitaliserat ansöka för försörjningsstöd. I och med detta har vi frigjort resurser för att arbeta med ett nytt arbetssätt för att stötta personer mot varaktigt arbete. Vi söker dig som vill vara med och fortsätta detta spännande arbete med oss utifrån Jobbtorg Stöd&Insats; serviceinriktade uppdrag.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknadscoachen ska med sin kompetens vara med och utveckla en modern och proaktiv verksamhet som på ett kostnads- och tidseffektivt sätt stödjer kommunens utveckling och mål utifrån och arbetsmarknadsperspektiv.

Uppdrag och befogenheter i grunduppdraget arbetsmarknadscoach:
• Arbetar i processen Stöd och Insats där arbetet sker utifrån Jobbtorgs gemensamma principer.
• Utveckling av insatser som leder till arbete.
• Planerar och tillhandahåller aktiviteter för att öka anställningsbarhet utifrån individuella behov.
• Ta ansvar för en eller flera delprocesser på enheten exempelvis praktiksamordning, kommunala aktivitetsansvaret och aktiviteter mot arbete.
• Samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag. Du är med och utvecklar enhetens arbetssätt tillsammans med kollegorna och det är viktigt att du vill utvecklas i dina arbetsuppgifter tillsammans med Jobbtorg Strängnäs.
Du arbetar tillsammans med andra arbetsmarknadscoacher, bostadssamordnare, integrationssamordnare, arbetsmarknadskoordinatorer och socialsekreterare. Du kommer också att ha en nära samverkan med kollegor från andra enheter i kommunen men också andra myndigheter exempelvis Arbetsförmedlingen.

KVALIFIKATIONER
För att klara av och trivas i uppdraget ser vi att du har följande kompetenser och kunskap:
• Högskoleutbildning som socionom, beteendevetare eller annan likvärdig utbildning och erfarenhet av att stödja människor i utsatta situationer.
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och/eller stöttat personer människor i utsatta situationer mot arbete och studier.
• Datorvana.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Du har förmågan att ge god som svår återkoppling till enskilda och samverkande parter.
• Du är en initiativtagande och driven person.
• Du är trygg i din roll.
• Har genuint intresse och förståelse för målgruppens situation.
• Arbetar målinriktat.
• Är en flexibel person.
• Vill jobba mot enhetens mål.
• Är noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt.
• Vågar pröva nytt och vill utvecklas med verksamheten.
• B-körkort.

Det är viktigt att du har en vilja och förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation och utifrån gällande lagstiftning i kommunallagen och socialtjänstlagen.
Du som arbetsmarknadscoach är prestigelös, har hög egen integritet och har vilja och mod att pröva nya arbetssätt. Du behöver vara duktig på att kommunicera och ha förmågan att kunna ge god och bitvis svår återkoppling på ett konstruktivt och motiverande sätt både till enskilda deltagare, kollegor och till samverkanspartners.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid. Visa mindre

Socialsekreterare , Jobbtorg Myndighet (vikariat)

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande j... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt – nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

På Jobbtorg Strängnäs arbetar cirka 40 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus. Vi på Jobbtorg är inne i en spännande förändringsprocess som handlar om förändrat arbetssätt ekonomiskt bistånd (FAS ekonomiskt bistånd). Vi håller på att arbeta fram ett förändrat arbetssätt genom digitalisering av ekonomiskt bistånd för att kunna frigöra resurser till att ännu fler individer kommer ut i egen försörjning. I dagsläget tittar vi på olika lösningar vilket innebär att förändringar kommer att ske både i organisationen och när det gäller arbetsuppgifter.

Vi går en spännande tid till mötes och du som medarbetare är i allra högsta grad en del av denna resa fram till ett förändrat arbetssätt så att vi blir ännu bättre på det vi redan i dag är bra på!

ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreteraren arbetar i stödprocessen Myndighet där utredning och beslut om ekonomiskt bistånd tillika ansökan om bostad handläggs. I socialsekreterarens uppdrag ingår att handlägga ansökan om ekonomiskt bistånd. Ansökan ska så långt som möjligt ske digitalt där granskning sker genom stickkontroller i det automatiserade flödet, medan akuta och komplexa ärenden handläggs manuellt. Att ge stöd till personer att ansöka digitalt på kommundator ingår i arbetsuppgifterna. Det ingår även att samverka med handläggare på andra enheter på socialkontoret samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag. Delta i utvecklingsarbetet av verksamhetsområdets e-tjänst och robotisering av försörjningsstödsprocessen samt arbeta i enlighet med Jobbtorgs vägledande principer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- har erfarenhet av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd
- har god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska
- har ett genuint intresse för uppdraget, ett gott bemötande och en god samverkansförmåga
- uppskattar ett högt tempo och har förmåga att hantera svåra situationer och socialt utsatta personer
- är självständig, noggrann och arbetar systematisk
- deltar i uppbyggnaden av en ny enhet genom ett positivt och kreativt förhållningssätt och har ett intresse för att utveckla den tekniska delen av handläggningen
- vågar pröva nytt och lär dig både genom dina misstag och framgångar.

Körkort är önskvärt.
Det är meriterande om du som söker har utbildning i Motiverande intervju. Det är dessutom meriterande om du har kunskap i verksamhetssystemet Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.

Välkommen med din ansökan idag, urval sker löpande.


ÖVRIGT
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Visa mindre

Arbetsmarknadskoordinator , Jobbtorg

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande j... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt – nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

På Jobbtorg Strängnäs arbetar cirka 40 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus. Vi på Jobbtorg är in i en spännande förändringsprocess som handlar om förändrat arbetssätt ekonomiskt bistånd (FAS ekonomiskt bistånd). Vi har startat upp en ny enhet, Planering och uppföljning, där vi arbetar enligt IMA modellen, individuella möjligheter till arbete. Totalt är vi tre enheter tillsammans med Myndighet och Stöd och insats.

ARBETSUPPGIFTER
Att arbeta som arbetsmarknadskoordinator vägleds av fyra viktiga principer.

Ansvar - Människan vill och kan ta ansvar för sina egna val och handlingar
Tillit Vi väljer att lita på individens egna resurser, vilja och mod
Varaktighet - Varaktigt arbete och varaktigt boende är alltid målet
Individuellt - Individuella långsiktigt hållbara lösningar

Vi går en spännande tid till mötes och du som medarbetare är i allra högsta grad en del av denna resa fram till ett förändrat arbetssätt så att vi blir ännu bättre på det vi redan i dag är bra på!

Vidare ingår du i enheten Planering och uppföljning tillsammans med nio andra arbetsmarknadskoordinatorer samt enhetschef. Arbetet sker utifrån IMA modellen och Jobbtorgs gemensamma principer.
Vi följer och stöttar deltagare i hela processen till varaktigt arbete/bostad samt samverkan och koordinering av planering med deltagarens nätverk.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som

• har högskoleutbildning eller annan för arbetsgivaren adekvat utbildning
• har en god kompetens kring arbetsmarknaden samt vägen till varaktiga arbeten eller vara villig att lära detta
• har B-körkort
• ha förmågan att arbeta metodtroget och att vara en ambassadör för IMA modellen.
• har god kunskap om kompletterande samhällsinsatser som tex övrig socialtjänst, AF, FK, psykiatri eller är villig att lära detta
• har ett genuint intresse för relationsskapande internt och externt
• har en fallenhet för att jobba målstyrt dvs. självständigt mot ett uppsatt mål vilket också kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt
• har ett lösningsfokuserat arbetssätt
• är flexibel i ditt arbete och kan tänka nytt
• har förmågan att arbeta nära deltagaren och samtidigt kunna hålla en professionell distans

Det är meriterande om du har MI-utbildning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, och vi vill även att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Välkommen med din ansökan redan idag, urval pågår löpande.


ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid. Visa mindre

Socialsekreterare

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande j... Visa mer
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt – nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

På Jobbtorg Strängnäs arbetar cirka 40 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus. Vi på Jobbtorg är in i en spännande förändringsprocess som handlar om förändrat arbetssätt ekonomiskt bistånd (FAS ekonomiskt bistånd). Vi håller på att arbeta fram ett förändrat arbetssätt genom digitalisering av ekonomiskt bistånd för att kunna frigöra resurser till att ännu fler individer kommer ut i egen försörjning. I dagsläget tittar vi på olika lösningar vilket innebär att förändringar kommer att ske både i organisationen och när det gäller arbetsuppgifter. Vi går en spännande tid till mötes och du som medarbetare är i allra högsta grad en del av denna resa fram till ett förändrat arbetssätt så att vi blir ännu bättre på det vi redan i dag är bra på!

ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreteraren arbetar i stödprocessen Myndighet där utredning och beslut om ekonomiskt bistånd tillika ansökan om bostad handläggs. I socialsekreterarens uppdrag ingår att handlägga ansökan om ekonomiskt bistånd. Ansökan ska så långt som möjligt ske digitalt där granskning sker genom stickkontroller i det automatiserade flödet, medan akuta och komplexa ärenden handläggs manuellt. Att ge stöd till personer att ansöka digitalt på kommundator ingår i arbetsuppgifterna. Det ingår även att samverka med handläggare på andra enheter på socialkontoret samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag. Delta i utvecklingsarbetet av verksamhetsområdets e-tjänst och robotisering av försörjningsstödsprocessen samt arbeta i enlighet med Jobbtorgs vägledande principer.

KVALIFIKATIONER
För att klara av och trivas i rollen ser vi att du har följande kompetens och kunskap:
• Socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Ett genuint intresse för uppdraget, och har förmåga att hantera svåra situationer och möta socialt utsatta personer.

• Du har ett gott bemötande och en god samverkansförmåga.
• Du är självständig, noggrann och arbetar systematisk, du har förmåga att hantera tillfälliga arbetstoppar där tempot kan vara högt
• Du deltar i uppbyggnaden av en ny enhet genom ett positivt och kreativt förhållningssätt.
• Du vågar pröva nytt och lär dig både genom dina misstag och framgångar.


Det är därtill meriterande om du har:
• MI-utbildning,
• erfarenhet av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd, och har ett intresse för att utveckla den tekniska delen av handläggningen.
• kunskap i verksamhetssystemet Treserva är meriterande,
• B-körkort.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid. Visa mindre